Zondag 8 sept : Landschap en gevoel

Laten we vandaag het landschap als de huid van de aarde beschouwen. Wat zien we en wat schuilt er onder.

De vorige zondag hielden we ons voornamelijk bezig met het schilderen vanuit het zien. Vandaag plaatsen we het gevoel centraal.

Cezanne beschouwde zich als iemand “die sterke sensaties bezat”. Hij schilderde Mont St. Victoire talloze keren. Telkens verdieping zoekend vanuit het gevoel. Lee Ufan maakt beelden met stenen en bijv metalen ( nu in de Rijksmuseumtuin te zien). Hij verontschuldigt zich bij de steen wanneer hij die verplaatst. Hieruit spreekt een diep gevoel voor een landschappelijk onderdeel. Rudi Wint neemt het contrast licht donker als belangrijkste element in zijn landschappen. Shao Fan schildert geen licht; want zo zegt hij ” licht komt van buiten” en hij wil juist vanuit de binnenkant schilderen. Tot slot Marianne von Werefkin (1860 - 1938). Vanaf 5 okt te zien in de Fundatie in Zwolle. Afkomstig uit Rusland speelde ze een belangrijke rol in de kunstenaarsscene waaruit der Blaue Reiter en het Expressionisme ontstond in München. Bij haar stond het gevoel centraal in haar werken “ Ich schaffe mich ganz bewusst Illusionen und Träume”.

Het landschap achter het landschap?

De vragen vandaag:

  • Is wat we zien ook wat we willen laten zien?

  • Kunnen we de uitgezette lijn vasthouden ondanks de weerbarstige eigen dwang van het materiaal.

De meegenomen foto’s tonen gewoon wat er door de lens kwam gedurende dat fragment van een seconde tijdens de opname. Waarom wil je dat schilderen? Toon dit; haal het naar voren- benadruk- wees je ervan bewust tijdens je schilderproces.

Het waarom bleek voor een ieder goed te benoemen tijdens de korte voorstudie op transparant. Bijv het grote licht/donkercontrast, het over je heenvallende van een rotspartij, de serene ervaring van mist in de vroege morgen. Bijzonder was ook de vertaling van een rijkdom aan vegetatie naar een explosie van kleuren en strukturen. Het ging om vertalingen van innerlijke ervaringen.

Pastel, aquarel, acryl en olie waren de media op doek, paneel en papier. Kijk verder in de foto’s.