Zondag 8 dec 2024 Simpel.. of toch niet? Kleur en vorm...

Een donkere zondag. Dat was buiten; binnen opperbeste slaperigheid bij eentje en de rest opgewekt en vol energie er tegenaan.

Vorm en kleur lijken een open deur. Ja alles heeft vorm en alles heeft kleur. Het stilleven ( zie foto’s ) bood allerlei kleuren en vormen.

We deden een oefening in acryl op papier. 3x een willekeurige vorm tekenen in potlood en vanuit die vorm denken wat voor kleur er bij zou horen. Dit is een intuïtieve speurtocht en zeer persoonlijk. Het 2 e deel van de oefening, weer op afzonderlijke papieren; een vorm zoeken van uit de kleur. Welke vorm vraagt de kleur. Mooie resultaten ontstonden er!

Omdat we al in ons innerlijk moesten zoeken gingen we daar nog mee verder. In het Kröller Müller Museum is er de tentoonstelling: “ zoeken naar zingeving”. Helene KM zocht naar zingeving in haar leven. Ze las filosofen, probeerde voldoening te vinden in haar huiselijke taken en moederschap. Pas toen ze kunstcriticus H.Bremmer ontmoette vond ze haar pad. Hij bracht haar in contact met de filosofie van Baruch Spinoza (1632-1677). Om zijn ideeën werd hij de Amsterdamse synagoge uitgekinkelt en moest uitwijken naar Den Haag. Zijn ideeën over het wezen van God pasten in de tijd van de Renaissance en verlichting. Alles werd onderzocht en de waarheid bleek soms haaks op de kerkelijke leer. Spinoza ging er van uit dat alles wat we van God weten van beneden komt. Hij zocht het Goddelijke in het aardse. Dit sprak Helene KM zo’n 400 jaar later zo aan dat ze het Goddelijke wilde vinden in de kunst. Zij vond dat bij o.a. Vincent v Gogh en De Toorops.

Een heel verhaal en een waardevolle vraag voor onszelf opwerpend: welke zingeving doet jou tekenen en schilderen? We werkten vanuit deze vraag vandaag. En het was echt belangrijk dat je vandaag dus maakte waar je innerlijk toe werd aangezet. En dat kon natuurlijk van alles zijn: van wakker blijven tot diepgaand onderzoek en verbinding zoeken met kleur.

De kleurenleer van Johannes Itten: het simultaan contrast (zie foto). Hij laat zien dat eenzelfde kleur in combinatie en dus door de inwerking van andere kleuren een volkomen ander kleurkarakter laat ontstaan.

Dus naast het innerlijk ook de vraag naar verbinding kleur en vorm vandaag.

volgende zondag is op 8 december

Ondanks eerdere mededelingen is er 8 dec toch weer een schilderzondag! Er blijken toch voldoende deelnemers. Het programma is in de mail verstuurd.

Zondag 6 okt 2024. Stenen & Anarchistische Vrolijkheid

Vreemde combinatie vandaag. De ernstige stenen en anarchistische vrolijkheid.. Kun je stenen zelfs bedaard noemen? Of juist helemaal niet wanneer je bedenkt waar ze vandaan komen en onder welke enorme krachten/temperaturen ze zijn ontstaan.

Uit de meegebrachte stenen bleek met hoeveel liefde ze waren opgemerkt, meegenomen en gekoesterd. Uit vele hoeken van de wereld. Bijzonder.

Het anarchistische idee ontstond n.a.v. artikel met die titel in het Museumtijdschrift. Een artikel van Edo Dijksterhuis over Nam June Paik.(1932-2006). Nam June Paik was een hightechpionier, experimenteerde met televisierobots en voorzag de opkomst van de mediamens. Zie foto.

Verder ter inleiding nog de Madonna van de Grot van Leonardo Da Vinci. Grotten vormden in die tijd de toegang tot het duister. De Madonna met kind juist de toegang tot het licht. Een voor schilders aantrekkelijke combinatie met uitdagende mogelijkheden tot het combineren licht/donker en landschap en mensfiguren. De kleurige toegangsmuren van Peter Doig ook als voorbeeld en Edward Hopper met rotsen in zijn kenmerkende “lange schaduwen en lage standpunten”werk.

Deze zondag dus een ontregelende insteek tot het schilderen van stenen./rotsen/bergen. Foto’s laten zien hoe het idee tot prachtige resultaten voerde.

Zondag 8 sept : Landschap en gevoel

Laten we vandaag het landschap als de huid van de aarde beschouwen. Wat zien we en wat schuilt er onder.

De vorige zondag hielden we ons voornamelijk bezig met het schilderen vanuit het zien. Vandaag plaatsen we het gevoel centraal.

Cezanne beschouwde zich als iemand “die sterke sensaties bezat”. Hij schilderde Mont St. Victoire talloze keren. Telkens verdieping zoekend vanuit het gevoel. Lee Ufan maakt beelden met stenen en bijv metalen ( nu in de Rijksmuseumtuin te zien). Hij verontschuldigt zich bij de steen wanneer hij die verplaatst. Hieruit spreekt een diep gevoel voor een landschappelijk onderdeel. Rudi Wint neemt het contrast licht donker als belangrijkste element in zijn landschappen. Shao Fan schildert geen licht; want zo zegt hij ” licht komt van buiten” en hij wil juist vanuit de binnenkant schilderen. Tot slot Marianne von Werefkin (1860 - 1938). Vanaf 5 okt te zien in de Fundatie in Zwolle. Afkomstig uit Rusland speelde ze een belangrijke rol in de kunstenaarsscene waaruit der Blaue Reiter en het Expressionisme ontstond in München. Bij haar stond het gevoel centraal in haar werken “ Ich schaffe mich ganz bewusst Illusionen und Träume”.

Het landschap achter het landschap?

De vragen vandaag:

  • Is wat we zien ook wat we willen laten zien?

  • Kunnen we de uitgezette lijn vasthouden ondanks de weerbarstige eigen dwang van het materiaal.

De meegenomen foto’s tonen gewoon wat er door de lens kwam gedurende dat fragment van een seconde tijdens de opname. Waarom wil je dat schilderen? Toon dit; haal het naar voren- benadruk- wees je ervan bewust tijdens je schilderproces.

Het waarom bleek voor een ieder goed te benoemen tijdens de korte voorstudie op transparant. Bijv het grote licht/donkercontrast, het over je heenvallende van een rotspartij, de serene ervaring van mist in de vroege morgen. Bijzonder was ook de vertaling van een rijkdom aan vegetatie naar een explosie van kleuren en strukturen. Het ging om vertalingen van innerlijke ervaringen.

Pastel, aquarel, acryl en olie waren de media op doek, paneel en papier. Kijk verder in de foto’s.

blog 14 juli - zondag workshop landschap

Een stralende dag met helaas hier vlakbij de kust te veel wind om buiten in de tuin te werken.

De koffie stond klaar en iedereen was lekker ruim op tijd. Werkplekken werden ingenomen. Soms waren de ezel, de tafel en schildertafel niet genoeg en hup nog een ezel erbij of nog n schildertafel. Met zeven was er plaats genoeg.

We begonnen met een inleiding over landschap door de eeuwen. Voorgangers bekeken op wier schouders we kunnen staan en van ze leren. In de foto’s de beamerbeelden.

Accent lag vooral op de gebruikte compositie en gebruik van het licht. En werking atmosferisch perspectief.

Een planetoïde is een landschap. In vroeger tijden waren op schepen landschaptekenaars van levensbelang voor kust herkennings kaarten. Giotto mag in 1350 grondlegger van perspectief genoemd worden. Dan 1470 Leonardo da Vinci: “Maria met Anjer” voor vensters die enorme diepte suggeren. Hier is het atmosferisch perspectief ten volle te zien. Grote stap naar Ruisdael 1670; veel perspectie in landschap en de wolken. Let op enorme barokke verlichting vh landschap. Weer grote stap, nu naar de romantiek met Monch am Meer van Casper David Friedrich 1808. Hier is het niet zozeer de weergave v een werkelijk landschap, maar van een innerlijke gemoedstoestand. Naar 1909 nu met abstractie van Burljuk Wolodymyr. Ongeveer zelfde datering het realisme van Jan Voerman, IJsselschilder met koeien in wei bij Hattem. Met mooie “klontering” van koeien en wolken op de horizonlijn. Vervolgens Ethel Adnan (1925-1921) en Willem de Kooning (1904-1997), Gerrit Benner (1897-1981) met rode wolken. En dan lopen van Gogh(1853-1890) en Hockney (1937) samen. Hockney werd geïnspireerd door van Goghs bed toen hij de stammen schilderden. Enorme perspectivische gelijkenis. En even zijstapje: ook de kleuren die v Gogh gebruikte volgde Hockney. Goed te zien in het tweebeeld. Links zien we hoe de kleuren waren en rechts hoe ze veranderden door de tijdinwerking op de verf. Peter Doig (geb 1959)is de volgende met een vervreemd landschap dat toch alle perspectivische regels volgt.

Dan een sprong naar meer conceptuelere landschapsweergave: Marjolein v Assem (geb 1947)schrijft en tekent doorelkaar op enorme vellen. Zij wandelt haar denkweg na. Haar werken noemt ze seismografische verslagen van die wandelingen. Marie Aly (geb1980) tot slot doet denken aan de eenzaamheid bij CD Friedrich. Vervreemdend en toch ook weer de perspectiefregels voorbeeldig toepassend.

oefening

Een spannende tekenoefening in omdenken in pastel en houtskool maakte de geesten vrij en daarna aan de slag. Eigen foto’s, maar niet om te kopiëren, maar als aanleiding om tot. Het ging om interpretatie en weergeven waar je vond dat voor jouw de essentie van het beeld lag.

Er werd fanatiek gewerkt. “Nee, nog geen luchpauze nu, nog even door!” Pauzes werden er nauwelijks genomen. De werkbespreking kwam als mooi moment van rust met koude drankjes en zoutigs. En toen zagen we dat ieder volstrekt in eigen beeldtaal had gewerkt. De resultaten vindt je hieronder in de foto’s.

14 juli start de eerste zondag....

De zondagworkshops stopten destijds. Toen nog in het Zeehavenatelier in IJmuiden. Op veler verzoek beginnen ze deze zomer weer…!

De data:

  • 14 juli landschap(vol)

  • 11 aug portret( nog 3 plaatsen vrij)

  • 8 sept landschap (nog 1 vrije plaats)

  • Latere data volgen

10.30 -16.00 uur. Binnenkomen vanaf 10 uur.

Programma:

  • Inleidende bespreking van de dag met voorbeelden uit actuele kunst en kunstgeschiedenis.

  • Opwarm teken oefening

  • Individueel werken aan een onderwerp naar keuze of meedoen met het dagvoorstel.

  • Lunchpauze om 12.30- 13.00uur

  • Koffiepauzes zelf in te delen naar behoefte

  • 15.30 gezamelijke werkbespreking

Door de individuele begeleiding is de dag op maat voor gevorderde en minder ervaren tekenaars en schilders.

Bij mooi weer kan in de tuin gewerkt worden.

Deelname 60€ incl * koffie, thee, koek ed en drankjes bij de gezamelijke werkbespreking (67,50 incl schildermaterialen)

Max 7 deelnemers

In het atelier zijn alle materialen behalve olieverf beschikbaar. Acryl- en aquarelpapier zijn in allerlei formaten, diktes en structuren tegen kostprijs te koop.

*dit is ook incl het gebruik v schetspapier, tekenmaterialen als houtskool inkt en potlood, afscheurpalletten, keukenpapier, waterpotten en schilderstape. En acrylmedium.

Aanmelden of meer info via mail, appje of telefoon bij Ada 0615394088

Het atelier is goed bereikbaar en op de begane grond. Parkeren is vrij.