We bespraken vorige week ( zie blog vorige week) dat het werken aan landschap goede voorbereiding vraagt. Zeker zoals we nu in het atelier adv eigen foto’s werken. Foto’s vertellen alles zo lijkt. Maar jij als schilder bent geïnspireerd door dit landschap. Laat dat zien; waarom wil je juist dit landschap schilderen. Wat wil je met je kijker delen met je werk.
Stel je daarom voor het schilderen te beginnen de volgende vragen:
Formaat en materiaal?
Wat is mijn focuspunt. Dit kan anders zijn dan in de foto.
Maak ik schets?
Welke middenkleur; om van daaruit donkerder en lichter te gaan.
Daarmee samenhangt de grondkleur waarmee je het wit bedekt. Dit moet ook een kleur zijn die het hele werk ondersteunt. Wanneer je de schets al hebt staan weet je dat je misschien meer grondkleuren wilt.
Deze week twee extra aandachtspunten:
De negatieve ruimte: stel je het landschap voor als toneel met coulissen. Welke coulissen zijn er? Probeer de begrenzing van de coulissen te zien. Waar eindigt de ene en waar begint de andere. Alles buiten de begrenzing van het coulis kun je benoemen als de negatieve ruimte. Dit helpt je beter op de opbouw van je landschap te focussen en de afzonderlijke onderdelen op hun eigen waardes te onderzoeken. Ieder coulis heeft dus meerdere negatieve ruimtes eromheen.
Voorgrondlijn doorbreken: Vooral in landschap is het interessant de voorgrondlijn te doorbreken met een figuur dat uit de onderkant van het werk opduikt. Een afsnijding dus. Om bij de vergelijking met toneeldecor te blijven: we zetten nu dus iets voor het toneel. Althans dat suggereer je. Hierdoor activeer je de voorgrond, geeft sterkere dieptewerking en het trekt de kijker sterker het beeld in.
En ook nog even extra aandacht voor de atmosferisch perspectiefregels:
Verder weg/diepte willen suggereren betekent:
Hoe verder weg hoe minder details/structuur of helemaal niet. Immers alles wordt kleiner in de verte waardoor details wegvallen.
Kleuren vervagen in de verte door waterdamp in de lucht. Veelal worden de groenen licht blauw/violet.
Gebruik in de voorgrond fellere kleuren die zich opdringen.